Yoga voor kleuters-kinderen-tieners-jongvolwassene

Yoga voor kleuters-kinderen-tieners-jongvolwassene

Lesgever: Eva Buyst
Data:
Uur:
- 2de en 3de kleuterklas: 14-14u45
- lagere school: 15u-16u
- 1ste t.e.m 4de middelbaar: 16u15-17u30
- 16+: 18u-19u15
Prijs
: 100 euro voor de reeks van 10 lessen.

Inschrijven bij: Eva Buyst, 0489/992109, eva.buyst@cryptolab.net

Inhoud:

Kleuters:
Aan de hand van een verhaaltje worden de kleuters meegenomen in houdingen, dansjes, ademhalingsspelletjes en een massage om uit te komen bij een kort relaxatiemoment op kleutermaat. De les wordt afgesloten met een tekening.

Lagere school:
Elke les wordt opgebouwd rond een thema dat aansluit bij de leefwereld van kinderen. Na een korte opwarming neemt het thema ons mee op avontuur. De kinderen leren op een speels manier allerlei yogahoudingen kennen. Al spelend ervaren ze het verschil tussen aardende, ontladende, opladende, evenwicht brengende oefeningen en worden de energiestromen in hun lichaam geactiveerd. We sluiten af met een massage, relaxatie en tekening. Doordat we na de les kort bespreken hoe ze de les ervaren hebben, leren ze dat ze zelf invloed kunnen hebben op hun humeur en op de kwaliteit van de energie die ze ervaren.

Tieners en jongeren:
Even al het "moeten" afleggen en genieten van de afwisseling van actieve en ontspannende oefeningen. We werken ook op lenigheid en kracht, telkens vertrekkend vanuit de eigenheid van het lichaam, zonder prestatiedrang, er op vertrouwend dat lichaamshoudingen en ademhalingsoefeningen de energiestromen in het lichaam activeren en bijdragen aan lichamelijk en mentaal welbevinden. Een les bestaat uit yogahoudingen (zowel individueel als groepsoefeningen), ademhaling, massage, meditatie/visualisatie en een yogatekening. De combinatie van de verschillende soorten oefeningen en het luisteren naar mekaars ervaringen helpen tieners en jongeren weer in contact te komen met wie ze echt zijn en met wat ze nodig hebben om evenwichtige, blije volwassenen te worden.

Tieneryoga kan ook nog speels zijn, naargelang de behoefte van de groep, maar bij hier maken we van het ervaren geregeld de link naar het verwoorden van die ervaring en naar gelijkaardige ervaringen in het dagelijks leven.